Nazaj na blog

Avtomobilizem skozi oči naših strokovnjakov

Ali električni avto lahko reši okolje?

julij 16, 2019

Gre za temo, ki zahteva več časa in tudi besed.

Tokrat VAM bomo predstavili še drugo plat medalje.
Šokantno in pretresljivo plat.

Torej, kakšen dober teden nazaj je bila na nemški televiziji objavljena izjemna dokumentarna odaja z naslovom ”Ali električni avto lahko reši okolje?”
Resnično vsaj tistim, ki razumete nemško, svetujemo, da si vzamete teh 44 min časa in si ogledate celotno odajo. Kar boste videli, vas bo šokiralo.

Za tiste, ki pa ne razumete nemško, pa smo spisali eno grobo obnovo in poizkusil povzeti vsaj glavne točke :
1.) Največji okoljski problem je pridelava litija (glavnega, poleg še veliko drugih, sestavnega dela baterije za e-avto)
2.) 60 % litija je v Argentinski provinci Jujuj
3.) Argentinska provinca Jujuj je izjemno suho področje, kjer dežuje le 1x na leto, tam leži tudi slano jezerno na 4.000 m višine, ki ima debelo solno skorjo. Pod njo je voda. Ko se ta voda razgradi, se dobi litij. Na tem območju že stoji podjetje, ki črpa to vodo in jo razgrajuje, gradi pa se še eno dodatno podjetje za pumpanje (pumpajo na 450 m globine!). Ko ta podjetja spumpajo vodo, jo dajo v posebne umetno narejene ‘bazene’ ogromnih velikosti. Da dobijo litij, ta podjetja to vodo dobesedno pustijo 6 mesecev, da izhlapi. Ostane koncentrat, ki vsebuje 6 % litija in se ga kasneje predela tovarniško (dodajo kemikalije, da razgradijo ostale vsebine od litija) da ostane zgolj visoka koncentracija litija. Je izjemno dobičkonosen posel (v zadnjem času se je cena dvignila 7x, 1 tona litija je 14.000 dolarjev) in ker avtomobilski proizvajalci strmijo k povečanju e-avtomobilov, nastajajo nove tovarne z bazeni za predelavo litija v Argenitni,Čilu in Boliviji, ki so skupaj velike za celo nemško zvezno deželo ”Hessen” (!).
4.) V tem območju živijo že na stotine let avtohtoni prebivalci (trenutno jih je krepko čez 100.000) ki se pretežno ukvarjajo z živinorejo, ki vodo potrebujejo za prežitevtje in za živali.
5.) Zaradi izgradnje tovarn za izdelavo litija, se s tem načrtno in zavestno uničujejo edinstvena naravna čudesa Antov
6.) Gre za eksistenčno nevarnost vode v teh predelih (saj način kombinacije dodajanja sladke in slane vode pripelje do tega, da je voda neuporabna) – temu posledično se bo v kratkem času voda, ki je na 10.000 let skrbela za ravnovesje ekosistema na tem področju, dobesedno porabila.
7.) Med procesom, ko se v bazene dodajajo kemikalije, se povzroči nek kemijski proces z zelo strupenim prahom, ki vsebuje apno, kalij, bikarbonat… Tega veter prenaša po deželi in prve posledice so sedaj te, da živali postajajo slepe.
8.) V Argentini so se domačini zbrali skupaj in poskrbeli, da se je cela regija uprla. A na žalost neuspešno. Sama država jih ne posluša, saj so jih koncerni očigledno predobro podkupili in tako država prodaja lastno zemljo multinacionalkam. Domačini se počutijo, kot da se vračajo v čas kolonializma.
9.) Avtomobilski proizvajalci na vprašanje kje se izdeluje litij in na kakšen način, NE ZNAJO odgovoriti odnosno se vadijo. Pišejo o tem da jim dobavitelji garantirajo, da je vse po predpisih, sami pa niti enkrat še niso bili v teh pokrajinah, da bi na lastne očit videli kaj se v resnici dogaja.
10.) Politiki načrtno s subvencijami ‘boostajo” nakupe e-avtomobilov, a spet, delajo se slepe in nevedne in vidijo samo končni efekt, torej ‘zastonj in zeleno’ vožnjo, ko je avto že enkrat na cesti.
11.) Fiziki, okoljevarstveniki, borci človekovih pravic, so odkriti : ”gre za koleteralno škodo zaostalih držav, da bi lahko bili zeleni v Evropi” kar je nezaslišano.
12.) Avto z notranjim izgorevanjem (in povprečno porabo 6L) začne enako onesneževati okolje kot e-avto, šele po že 100.000 prevoženih km (!!) Namreč pri izdelavi e-avta se v okolje spusti 17 ton co2-ja, torej še preden je na cesti! Še enkrat preberite.
13.) Vse baterije za nemške avtomobilske proizvajalce pridejo iz Kitajske in J-Koreje. Tam pa pride elektrika iz premoga, kar je za podnebje spet izjemno škodljivo.
13.) V Mongoliji se uničuje cele dežele, saj se tja pošiljajo stare baterije, ki se jih kuri in v zrak spušča izjemno strupene snovi.
14.) Za izdelavo e-avta se uniči 2x toliko narave, kot za izdelavo avtomobila z notranjim izgorevanjem, saj se za ‘navadni avto’ uprabi v večini železo, medtem ko se za e-avto ogromno drugih bogastev za izgradnjo baterij, kar povzroča enormne okoljske škode. Večja je baterija, večja je škoda. Ekološko gledano je torej poanta delati avte z vedno večjim dometom (kar pogojuje večjo baterijo) čisti nesmisel.
Torej teh 14.točk so fakti. Niso izmišljotine. So dokazljiva dejstva. Določili so jih raziskovalci, strokovnjaki.

Naše mnenje po vsem tem je sedaj ta, da imam še toliko večjo dilemo, ko gre za e-avtomobil.

E-avto je za naše pojme (če bo že moral biti) smiseln pod pogojem:
– da ne uničuje dodatno (ali pa vsaj več, kot pri navadnem avtu) okolja
– da ne jemlje pravico do življenja nobenemu živemu bitju
– da je baterija majhna, torej da je e-avto samo majhen avto za po mestu, za daljše relacije pa imamo klasične motorje
– da se poveča reciklaža baterij (nujno!)
Nasplošno pa smo mnenja, da naj se družba (dokler se zgoraj našteti ‘pogoji’ ne uresničijo) držijo raje avtomobilov notranjega izgorevanja ali pa na vodik – vodik bi znala biti edina dobra opcija z bistveno manj brutalnimi konsekvencami. Jasno pa je, da so lobiji tul ekstremni in ne dovolijo marsičesa.

Najbolj pametno bi bilo ojačati možnost avto-vlakov (za daljše relacije), potem to kar bo od nasl.leta veljalo: da bodo tovornjaki odslej še za 1-2 prikolici daljši (s tem bodo prepolovili število tovornjakov-torej motorjev) ter da se resnično začne bolj poglobljeno razmišljati o car-sharingu. dr.Zetsche je v zadnje v Detroitu rekel, da Mercedes-Benz pripravlja paket, kjer bo stranka plačala neko mesečno anuiteto in potem vsak mesec imela na izbor 3 avte, ki jih bo lahko ta mesec potem menjala (majhen avto, športen avto, terenec).

Skratka…toliko sprememb, kot nas na področju mobilnosti čaka v prihodnjih letih, jih še ni bilo.
Vsekakor bo zanimivo. Veseli pa bi bili, če bo tudi pametno do okolja in družbe same – vse, ne samo razvite.

VIDEO SI LAHKO OGLEDATE TULE:

Preberite tudi

januar 10, 2019

Ali naj predelam svoj avto na plin (LPG) = ?

julij 16, 2019

Ali električni avto lahko reši okolje?

Pošlji povpraševanje